Kamis, 20 Desember 2012

Artikel- Dasar E-Pembelajaran Negara

  

STANDAR INTERNASIONAL E-LEARNING
Dasar E-Pembelajaran Negara
(Depan) Untuk
Institusi Pengajian Tinggi
Asia e University, Ogos 2010



Selain standar nasional yang diberlakukan dinegara kita sebagai standar mutu pembelajaran e-learning.  Diluar sana juga terdapat dasar e-pembelajaran Negara yang dapat dikatakan sebagai standar internasional mengenai e-learning. Hal-hal yang dipertimbangkan dan di olah matang-matang agar dapat terwujud system pembelajaran e-learning yang bermutu dan baik. Beberapa diantaranya mengenai :
ASAS-ASAS PERTIMBANGAN
Dasar e-pembelajaran yang digubal pertama, harus mempertimbangkan kumpulan sasaran yang akan menggunakan e-pembelajaran dan stakeholders yang terlibat. Dalam konteks pengajian tinggi pemegang taruh atau stakeholders yang bertanggungjawab adalah Kementerian Pengajian Tinggi, Naib Canselor/Presiden/Rektor universiti dan Pengetua Politeknik dan Kolej Komuniti. Manakala pengguna e-pembelajaran adalah kakitangan akademik dan bukan akademik dan pelajar. Kedua, dasar e-pembelajaran juga harus menentukan siapa yang akan memilih, mengumpul atau membina bahan e-pembelajaran. Apakah polisi yang harus diguna pakai oleh semua IPT dari segi etika, hak cipta, harta intelek, ganjaran untuk memudah, menggalak dan meningkatkan penggunaan e-pembelajaran?. Ketiga, adalah berkaitan dengan latihan untuk meningkatkan kompetensi pensyarah - pelajar, stakeholders dan pembina e-pembelajaran. Latihan dalam e-pembelajaran mencakupi aspek pengetahuan dan kemahiran teknologi dan pedagogi. Setiap kakitangan akademik harus mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas dalam konsep dan operasi teknologi pembelajaran dan asas teori dan amalan e-pembelajaran. Pelajar harus didedahkan dengan budaya belajar menggunakan bahan dan alat elektronik serta bahan pembelajaran berasaskan web dalam bentuk sinkronous atau asinkronous. Bagi pembina bahan e-pembelajaran, mereka harus dilatih kaedah membina bahan menggunakan prinsip reka bentuk instruksional.
Untuk ini satu organisasi harus di tubuhkan untuk mengendalikan kursus reka bentuk dan bina bahan e-pembelajaran serta menjalankan P & P. Organisasi ini harus memberi tumpuan kepada e-pembelajaran dan P & P sebagai satu industri istimewa bagi IPT yang mengamalkan pembelajaran terbuka dan jarak jauh. Keempat, dasar ini juga digubal dengan memberi pertimbangan kepada infrastruktur dan kemudahan fizikal dan peralatan yang akan menyokong pelaksanaan e-pembelajaran di IPT.
Apakah kriteria atau penanda aras dari segi infrastruktur dan scalability bagi sesebuah institusi untuk mencapai atau mengakses Internet? Adakah capaian ini bergantung kepada status institusi, jenis kursus, bilangan kursus atau bilangan pelajar? Dari segi kemudahan fizikal dan peralatan, apakah kelengkapan dan peralatan ICT asas yang diperlukan untuk melaksanakan pembelajaran multimedia atau e-pembelajaran. Walau bagaimanapun terdapat beberapa kebaikan menggunakan pendekatan epembelajaran dalam sistem pembelajaran terbuka dan jarak jauh (Anuar, 2005 ). Faedah epembelajaran boleh disimpulkan seperti berikut:
a. Fleksibel, mudah capai, kemudahan:
Pelajar boleh akses bahan e-pembelajaran pada bila-bila masa dan belajar mengikut kadar dan masa yang sesuai bagi mereka.
b. Kepelbagaian sistem operasi:
Pelajar boleh akses kandungan melalui sistem operasi window-based, Mac-based atau UNIXbased.
c. Kos sebaran terendah:
Setelah e-kandungan dibina dan dimuat naik ke dalam pelayan, ia menjadi murah untuk diedarkan di dalam dan luar negeri.
d. Mudah dikemas kini
e-kandungan mudah dikemas kini dan boleh diakses serta merta oleh pelajar.
e. Pembelajaran kolaboratif
E-pembelajaran menggalakkan pembelajaran kolaboratif yang membolehkan pelajar terlibat dan memberi pengalaman pembelajaran yang lebih baik.
f. Scalability
E-kandungan boleh disampaikan kepada kumpulan kecil dan kumpulan besar pelajar dengan cara mudah.

Sumber :  Asia e University . 2010. Dasar E-Pembelajaran Negara (Depan) Untuk Institusi Pengajian Tinggi. Ogos.Pdf

0 komentar:

Posting Komentar